torsdag, oktober 13, 2011

Filmkunst

Mulig det er rart å kalle det filmkunst, når det kommer fra en TV-serie. Men drit nå i det. Det er filmet med et kamera, og det holder for meg.

En av mine favorittepisoder fra den glimrende TV-serien "House M.D." er episode 11 fra sesong 6, kalt "Remorse". Den handler om en buisnesskvinne (spilt av Beau Garrett) som legges inn på diagnostikkavdelingen til House og etterhvert blir avslørt som psykopat. En av grunnene til at jeg liker denne episoden så godt er scenen der hun skjønner at legene har gjennomskuet skuespillet hennes. Det skjer ikke gjennom effektfull og manipulativ overdramatisering, tvert imot. Det er kun en subtil forandring i ansiktet og gjennomgående dempet musikk. Ikke noe paranoid strykearrangement a la "Psycho" (1960) altså. Men denne scenen er noe av det mest creepy karakterskuespillet jeg har sett. Mye av kreditten for det går selvfølgelig til Garrett selv, men også til produsentene i serien for ikke å falle for fristelsen til å over-understreke (av mangel på bedre ord) "rolleskiftet".
Bravo.


Bildene er forøvrig ikke hentet fra samme scene. Men det var det jeg klarte å finne som kunne forklare de forskjellige ansiktsuttrykkene.


Ingen kommentarer: